Viermii de ureche

Eduard Brînzilă

Toate articolele scrise de Eduard Brînzilă

V-aţi surprins vreodată în timp ce lucraţi, mergeaţi pe stradă sau în timpul altei activităţi fredonînd inconştient la nesfîrşit aceeaşi frază muzicală, o melodie cu versuri sau nu, dar care se fixează în creier şi vă obsedează zile la rînd?

Ei bine, aproape nimeni nu a scăpat de aşa ceva. Există acum un studiu şi o explicaţie ştiinţifică aparţinînd Profesorului James Kellaris de la Universitatea din Cincinnati, care a făcut publice experimentele sale la o conferinţă recentă privind Psihologia Consumului.

Profesorul Kellaris a observat că există nenumărate formaţii de muzică pop fără un talent extraordinar, care au obţinut cu o anumită melodie un succes brusc şi neaşteptat care, conform profesorului se bazează pe un efect numit „mîncărime cognitivă pe creier”.

În Germania acest tip de manifestare este numit „ohrwurm” adică „vierme de ureche” ceea ce sugerează extrem de bine caracterul perfid al acestor manifestări. Cînd fredonăm neîntrerupt aceeaşi melodie, spun specialiştii, e ca şi cum ne „scărpinăm” pe creier încercînd să scăpăm de un astfel de „vierme de ureche”. Tendinţa mentală involuntară este de a urmări şi completa în gînd acea fraza muzicală recunoscută instantaneu sau care revine obsesiv în gîndurile noastre. Conform studiului peste 97% din populaţie se confruntă cu aceasta, femeile într-o măsură mai mare decît bărbaţii iar muzicienii sînt cei mai expuşi acestui fenomen.

Cîntece precum „Macarena” aparţinînd formaţiei Las Del Rio sau „YMCA” aparţinînd lui Village People îşi datorează succesul deoarece au refrenul sau o anumită porţiune muzicală de tonalitate ridicată, ritmică, repetitivă şi sînt foarte simple din punct de vedere al frazei muzicale ceea ce le face uşor de reţinut de către creier, deşi par la prima vedere monotone şi plictisitoare. La noi în ţară fenomenul este foarte prezent în genul muzical submediocru, de sorginte orientală numit „manele”, acestea cunoscînd o largă răspîndire.

Studiile profesorului Kellaris s-au oprit mai ales asupra agenţiilor de publicitate care urmăresc crearea spotului publicitar ideal, care să rămînă atît de bine întipărit în mintea consumatorului încît la vederea produsului promovat în magazin să determine imediat cumpărarea lui pentru astîmpărarea „mîncărimii” produse în creier de imaginea produsului. Toate produsele „de marcă” au asociate în reclame alături de imagine o frază muzicală nu foarte complicată care să le facă uşor de recunoscut. Dar enervanta repetare mentală a acestei fraze nu este singurul efect. Se mai constată dobîndirea anumitor automatisme, irascibilitate, pierderea voinţei sau chiar insomnii.

Ca o culme a tehnicilor de manipulare a consumatorilor, este posibilă o variantă fizică a unui „vierme de ureche” prin intermediul unei noi ştiinţe nano-tehnologia care este capabilă să construiască un dispozitiv de dimensiuni microscopice uşor de implantat în urechea umană şi programat să emită periodic mesaje subliminale insidioase, care să determine un comportament uman uşor de influenţat în direcţii prestabilite. Ca de obicei, atunci cînd dezvoltarea tehnicii urmăreşte scopuri exclusiv mercantile, rezultatele nu sînt nici pe departe benefice.

Din fericire, Profesorul Kellaris susţine în studiul făcut că nu există o reţetă standard pentru crearea unei melodii „vierme de ureche”, căci oamenii reacţionează foarte diferit în funcţie de educaţia si cultura proprie, deci cei interesaţi de crearea acestora vor trebui să se bazeze pe statistici şi diverse experimente pe subiecţi umani. De asemenea, încă nu s-au găsit metode de protecţie împotriva unor astfel de reacţii ale minţii noastre la anumite fraze muzicale. E bine totuşi să ştim că dacă ne vom surprinde fredonînd o melodie care se tot repetă chiar împotriva voinţei noastre înseamnă că în acele momente sîntem mult prea receptivi din punct de vedere mental, sîntem lipsiţi de voinţă şi nu avem nici o direcţie clară în care să acţionăm. Ori toate acestea trebuie combătute, iar „arta de a trăi”, atît revista cît şi cartea cu acelaşi titlu semnată de C.C. Ţurcanu, vă oferă suficiente soluţii în această direcţie.

Copyright © 2000-2011 Arta de a Trăi. Toate drepturile sînt rezervate.